Ludwig van Beethoven
Piyano
Sonata No. 8 in C minor, Op. 13 (Pathétique)
18. yüzyılın 19. yüzyıla kavuştuğu
günlerde, Fransız Devrimi Avrupa' yı sarsarken genç Beethoven da müzik
dünyasında yeni çağı hazırlamakla meşguldü. Kimileri için Klasik dönemi doruğa
ulaştırıp Romantik döneme kimlik kazandıran,
kimileri için ise Klasik ve Romantik çağlardan farklı bir
"çağ" olarak görülen bu önemli besteci; 1770 yılında Almanya' nın Bonn kentinde doğmuş, yaşadığı
tarih açısından her iki döneme de
damgasını vurmuştur.
Beethoven hiç kimseyi mutlu etmek
için eser yazmadığı gibi, bestelerini de bir gösteriş olarak değil, iç
dünyasının gereksinimi olduğu için üretmiştir.
Genç Beethoven' ın Pathétique sonatı yazarken, Mozart K. 475, Haydn Senfoni No. 103 gibi
eserlerden ve Jan Ladislav Dussek' in piyano sonatlarından etkilendiğini
söyleyebiliriz.
Beethoven ın müziğinde kendilerini
geliştiren motifler, tematik yapı ve melodi ile o denli birbirine kenetlenmiştir ki tek bir motiften
koca senfoniler yazılmış ve bütünlük içinde sunulmuştur. Tematik yapı, çeşitli
şekillerde büyümekte ve küçülmekte; bir cümleden ayrışarak yapıtın başka bir
yerinde ansızın ortaya çıkabilmektedir. Bu gelişimler sonat biçiminin
karakterini ve anlatımını içerdiği gibi,
yapısal açıdan da bütünleşmeyi sağlamaktadır.
Pathétique sonat içinde de bu
gelişimleri gözleyebiliriz. Eser grave tempolu do re mib motifi ile başlar.
Çıkıcı hareketlerle motif 7 kez yükselir ve 7 kez düşer.
Motif, "Allergro" bölümünde gerçek bir çıkış özgürlüğüne varır.
Bu motifle, "Allegro con brio" nun ana teması "fa sol lab"
motifi birbirinden kopmaz bir biçimde içiçe geçer kenetlenir.
Yükseliş düşüncesi,
"Grave" girişinde olduğu gibi, "Allegro-Rondo" bölümlerinde
de görülmektedir.
"Do re mib" motifi,
Allegro con brio nun development bölümünün, Eb 2. temasının da içinde
bulunmaktadır.
Aynı bölümün mib re do re fa mib
seslerinden oluşan ve triller ile süslenmiş olan birbaşka motif, eserin
2.Adagio cantabile bölümünün 20. ölçüsünde değişmiş bir ritm ve grupettolar ile
süslenmiş olarak karşımıza çıkar. Ezgisel sesler ve notalar her iki motifte de
eşittir.
3.Rondo bölümünün ana teması ile ilk
bölümün motifinin gelişmiş halidir. Rondo nun ana temasında da do re mib
sıralanışını görebiliriz. 2. bölümün ana temasının yan cümlesindeki son motif
ise, rondo bölümün, ana temasının, 3. motifini türetmiştir. Burda ezgiler
birbirine benzerlik göstermekle birlikte ritm ve tonalite değişmektedir.
Beethoven, eserlerinde fikirlerini birbiri içinde bu şekilde
yoğurmuş ve tümevarmasını sağlamıştır. Bu yüksek bütünlük duygusu dinleyicisine
eserini yaşattırmıştır.
Tüm bu kompozisyon teknikleri üzerindeki
dehası ve farklı iç dünyası bir araya geldiğinde, eserlerinde birbirinden
farklı havaya bürünen bölümleri ve bölümlerin içindeki karşıtlıkları yaratmış,
Beethoven' ı müzik dünyasında ayrı bir çağ olarak görülmesini düşündürecek
kadar önemli bir yere ulaştırmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder