Stravinsky
Mezmurlar senfonisi Ve Neoklasisizm
Dini bir eser olan mezmurlar
senfonisinin orkestrasyonu, Klarnet, keman, viyola ve genişletilmiş tahta
üflemeli partları ayrı tutularak karakter kazanmıştır. Eser, beşli katlanmış
pikolo ile beş flüt, dört obua, coranglais, üç fagot, kontrfagot, dört korno,
pikolo trompet, dört Do trompet, üç trombon, tuba, timpani, davul, iki piyano,
arp, çello, kontrbas, ve dört partili koro partilerinden oluşmaktadır.
Stravinsky, bu eserini şöyle ifade
etmiştir. "-Bu ilahileri de dahil ettiğim bir senfoni değil aksine,
senfonize ettiğim bir ilahidir." (“it is not a symphony in which I have
included Psalms to be sung. On the
contrary, it is the singing of the Psalms
that I am symphonizing.")
Birçok stravinsky eseri gibi, ara sıra
oktatonik dizi gözlenebilir. Eser do tonal ekseninde olup, do majör ve do minör
dizileri üç bölümün de iskeletini oluşturur.
Premiyeri, Ernest Anserment yönetiminde
Societe Philharmonique de Bruxselles
tarafından 13 Aralık 1930' da gerçekleştrilmiştir. Eser Neoklasik bir anlayışa
sahiptir.
Neoklasisizm, diğer plastik sanatlarda olduğu gibi antik
çağın değil, 18. yy Klasik döneminin yeniden canlandırılmasıdır ve alman
modernizmine bir tepki olarak fikir edinilmiştir. Neoklasik düşünce, diğer
modernist akımların aksine insanların doğuştan tonal duyguya sahip olduğunu
savunur. Tarih boyunca müzisyenler geçmişin müziğinden, formları,
etkileri,müzikal betikleri ödünç alıp, onlardan yeni birşey oluşturmuştur.
Stravinsky de bu durumu, "iyi besteci özenmez, çalar!" ("A good
composer dosen't imitate, he steals!") diyerek açıklamıştır.
Kompozisyonel teknik olarak içeriği,
tonaliteye sahip olması, geleneksel formları kullanması(dans suitleri,
konçertolar, sonatlar...vb), saf müziğe sahip olması, hafif müzikal doku ile
işlenmesi ve bestecilerin müzikal ifadenin bilincinde olmasıdır.
Stravinsky de Mezmurlar Senfonisi' nde
senfoni biçimini kullanmış, tonal duyguya sahip, müziğin önceliğe sahip olduğu,
yeni bir neoklasik eser ortaya koymuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder